top of page

טווינה לילדים


טווינה לילדים

אייל שפרינגר, DipAcCH

אל מחלקות הטווינה לילדים בבתי החולים העוסקים ברפואה סינית ברחבי סין מגיעות מדי יום משפחות הכוללות אבא, אימא ולעתים גם סבים וסבתות. במחלקות אלו הפעוט יושב על ברכי אימו ולעתים יונק תוך כדי קבלת טיפול מרופאה המעסה במהירות את כף ידו. הטיפול מלווה בשיחה קולחת עם שאר בני המשפחה, קולגות ובני משפחה של תינוקות אחרים המצטופפים בקליניקה. קצב הטיפול המהיר מופסק רק לצורך התייעצות בין הרופאות המטפלות, או כאשר הפעוט בוחר לפתע לעשות את צרכיו על רצפת הקליניקה דרך חריץ מיוחד במכנסיו, לקול הצחוק הרועם של הנוכחים בחדר.

בין הסבתא לרופא החצר

טווינה לילדים הינה תחום ייחודי: שיטת טיפול סינית-מנואלית בת 1500 שנה לפחות, אשר משמשת לטיפול ולמניעת מחלות בילדים בלבד, ומתאפיינת בטכניקות אבחנה ועיסוי המבדילות אותה מטווינה למבוגרים או מכל טכניקת עיסוי אחרת.

הטווינה לילדים, בדומה לתחומי טיפול נוספים ברפואה הסינית, עטתה מאז ומעולם שני מלבושים: האחד, כשיטת טיפול רשמית בחצר הקיסר והפקידוּת הגבוהה, אשר נלמדה בבתי הספר הרשמיים של הרפואה הסינית ותועדה בספרות הקלאסית. הפן הנוסף של טווינה לילדים הוא היותה שיטת טיפול עממית וכפרית - נחלתן של סבתות ואימהות - אשר נעזרו בה כטיפול ביתי קל ליישום וכמעט נטול תופעות לוואי. השילוב בין הממוסד לעממי הוא חלק מכוחה של הרפואה הסינית ככלל ושל הטווינה לילדים בפרט, בשל השיח השיוויוני יחסית אשר התקיים (ומתקיים עד היום) בין הרופא המומחה לבין הסבתא המנוסה.

נקודות ציון בהתפתחות הטווינה לילדים במהלך ההיסטוריה הסינית

הרופא הסיני המפורסם הראשון אשר היה מומחה לטווינה בילדים היה Sun Si Miao, משושלת Tang (907-618 לספה"נ). בספר אשר כתב, Beiji Qian Jin Yao Fang ("מרשמים חיוניים למצבי חירום השווים אלף חתיכות זהב"), מתוארים טיפולי עיסוי המותאמים למחלות ילדים. בספר מוזכרות טכניקות עיסוי למגוון מצבים, ובהם פרכוסים, מוות מנוקשות של הבטן, אף סתום, בכי לילה וחוסר יכולת לינוק. בספר יש גם התייחסות לעיסוי כחלק מרפואה מונעת. לדוגמה, כדי למנוע פגיעה בילד על ידי רוח חיצונית (- מושג הקשור ברפואה הסינית להופעת פתאומית של מחלה, לרוב מחלה מדבקת), הכותב ממליץ למרוח משחה על קודקוד הילד ועל כפות רגליו וידיו מוקדם בבוקר.

בתקופת השושלות Gin, Song ו-Yuan (1368-959 לספה"נ), הוגדר ההבדל בין האינדיקציות הטיפוליות עבור טווינה לילדים וטווינה לבוגרים. הטווינה לבוגרים איבדה בתקופה זו את מקומה כשיטת טיפול לבעיות פנימיות, לטובת דיקור וצמחי מרפא, והפכה בכך לשיטת טיפול המותווה בעיקר לאורתופדיה ולקיבוע עצמות. הטווינה לילדים זכתה בתקופה זו בכל הניסיון שהצטבר עד אז באשר לעיסוי כטיפול באברים הפנימיים. החל מאותה תקופה מתבצעת התאמה ושכלול השיטה.

טווינה לילדים כיום

טווינה לילדים כיום מותאמת במיוחד לילדים מגיל שבוע ועד גיל שמונה. בטיפול בילדים בני 12-8 יש לשלב טכניקות של טווינה לילדים עם טכניקות של טווינה לבוגרים. טווינה לילדים יעילה לטיפול במחלות הילדות הנפוצות הסובבות סביב מערכת הנשימה והעיכול: הצטננויות, כאבי בטן, שלשול, עצירות, הקאות, חוסר תיאבון, הצטברות מזון בקיבה, צניחת רקטום, אסתמה, התפתחות איטית, בכי לילה, עצירת שתן, הרטבת לילה, חום גבוה וחולשה כללית.

יתרון השיטה טמון בפשטות הביצוע, בהיותה נטולת כאב ובאפשרות לשלבה עם טכניקות טיפול נוספות כגון דיקור סיני, צמחי מרפא, רפלקסולוגיה, ארומתרפיה או במקביל לטיפול קונוונציונלי. יתרון נוסף טמון ביכולת ללמד את הורי הילד טכניקות פשוטות ליישום בבית, כדי להעצים את השפעת הטיפול וליצור מעורבות של המשפחה בתהליך ההחלמה.

איך עושים את זה?

אבחנה

האבחנה מתבצעת בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית ומבוססת על תשאול ההורה והתבוננות בילד. יש להתבונן בהתנהגות של הילד, בצבע הפנים, בצורת הגולגולת והשיער, בצבע פתחי הגוף: פה, פי הטבעת, אוזניים, נחיריים ושופכה, בהתבוננות בלשון ובאבחנה המבוססת על בדיקת וריד האצבע המורה (האינדקס), בדיקה שהינה ייחודית לאבחנת ילדים. מקשיבים לקולו של הילד ולרחש הנשימה שלו. משתמשים באבחנת מגע לאבחון טונוס השרירים ומצב אברי הבטן.

אזורי טיפול

הטיפול מתבצע לרוב כאשר הילד יושב על ברכי ההורה. הטכניקות מיושמות על גוף התינוק/הילד - בעיקר באזורי החזה, הבטן, הגב, הראש והפנים, ומעט באזור הרגליים. אזור טיפולי ייחודי לטווינה לילדים הוא כף היד - לעתים זהו האתר המרכזי בו מתבצע הטיפול. לעתים אזורי הטיפול מקבילים לנקודות דיקור ולאזורי טיפול בטווינה למבוגרים. למרות זאת ישנם נקודות וקווים המצוינים על גוף המטופל ומיוחדים לטיפול בילד. המשפט "קו הוא נקודה" מדגים את העיקרון, כי גירוי לאורך אחד הקווים המצוינים על גוף התינוק או הילד, שקוּל לגירוי נקודת דיקור.

מאפייני טכניקות הטיפול

הטכניקה הנפוצה היא דחיפה (Tui Fa), המתבצעת באמצעות הצד הרדיאלי של האגודל או האצבעות השנייה והשלישית. במהלך יישום הטכניקה המטפל משתדל לשמור על עקרונות הטכניקה של הטווינה, הכוללים: קלות, מהירות, אחידות, שמירה על הקו הישר של התנועה ושימוש בכוונה.

הטיפול דרך כף היד

ההיגיון בבסיס סגנון טיפול זה, שהינו ייחודי לטווינה בילדים, קשור באופן הראייה של הרפואה הסינית את תהליך התפתחות המרידיאנים בילדים. על פי הרפואה הסינית, המרידיאנים בגופנו מתחילים להתעצב ולקבל את צורתם המוגדרת בזמן הילדות, כאשר כיוון ההתפתחות הוא מקצות האצבעות פנימה, אל האיברים הפנימיים. על פי הגישה הסינית, המרידיאנים והאיברים הפנימיים של הילד עדיין לא מעוצבים ועל כן ניתן להשפיע על הצ'י (Qi), על חיוניותו של הילד, בעיקר דרך קצות הגפיים, בהם זרימת הצ'י דינמית וברורה יותר, כבר משלבי הינקות הראשונים. לכל אחד מאברי הגוף קיים ייצוג על גבי כף היד או הזרוע. העקרונות הקובעים את מיקום אזורי ההשפעה קשורים למודל המרידיאנים ואינם דומים למפות כף יד הקיימות בסוג'וק או ברפלקסולוגיה.

עקרונות הטיפול

עיקרון חשוב בטיפול הוא עיקרון ה"חיזור-טיהור" (Bu-Qing). טיהור כוונתו סילוק מהגוף של גורמים פתוגניים שאינם נחוצים כגון ליחה, חום, קור, הצטברות מזון או עצירות. טכניקות הטיהור מתבצעות לרוב ממרכז הגוף כלפי חוץ. חיזוק כוונתו תמיכה בחיוניותו של המטופל ובתפקוד איבריו הפנימיים. טכניקות החיזוק יתבצעו לרוב מהחוץ כלפי פנים. השימוש בעיקרון החיזוק-טיהור הינו ברור ופשוט. עיקרון זה איננו מדגיש בצורה משמעותית את היחסים העדינים בין אברי הגוף כפי שקורה בטיפול בבוגרים. למרות פשטות עקרון הטיפול, על האבחנה להיות ברורה ומדויקת, ויש להגדיר אם המצב הוא מצב של עודף או חוסר, פנימי או חיצוני, חם או קר, על פי שמונת עקרונות האבחנה הבסיסיים של הרפואה הסינית. דוגמה לשימוש בעיקרון החיזוק-טיהור הוא טיפול במצב של שלשול על רקע לחות חמה, אשר סימניו הבולטים הם פי טבעת אדום וצואה בעלת ריח חריף. מצב זה יטופל תחילה בטכניקות טיהור של המעי הגס לאורך הצד הרדיאלי של האצבע המורה, וטיהור המעי הדק לאורך הצד האולנרי של הזרת. רק לאחר שהמטפל יבחין כי העודף סולק, הוא יתחיל בחיזוק מערכת העיכול הפגועה.

עיקרון טיפולי נוסף נובע מהתפיסה כי מערכת העיכול של הילד נמצאת מייד במצב של חולשה. לכן רוב הטיפולים נפתחים במניפולציה של חיזוק מערכת הטחול-לבלב על ידי דחיפה של איזור כרית האגודל כלפי הגוף (Bu Pi Jing).

בניית הטיפול

בניית הטיפול ובחירת הטכניקות מזכירות לעתים הרכבת פורמולת צמחים סינית. הטכניקות העיקריות השולטות בפורמולה נקראות טכניקות הקיסר והשר. הן מופיעות בתחילת הטיפול, נמשכות זמן רב יחסית, מטפלות בבעיה העיקרית ופחות מעצבנות את התינוק. הטכניקות המשניות, הנקראות גם משרתות, מסייעות לטכניקות הראשיות, תומכות בתפקודים משניים של הגוף או מטפלות בתלונות משניות. הטכניקות המסיימות את הטיפול הן אלו שבדרך כלל מאזנות את הצ'י של התינוק או אלו העלולות לגרום לאי נעימות ולכן נשמרות לסוף, כדי למנוע הפסקה של הטיפול בגלל בכי של התינוק.

חומרי סיכוך לטיפול

כדי להימנע מפציעת עורו הרגיש של התינוק וכדי להעצים את ההשפעה הטיפולית, נוהגים להשתמש במדיומים (חומרי סיכוך) שונים:

* טלק (Hua Shi) - איכותו נייטרלית ובסין זהו המסכך הנפוץ ביותר. יש להיות ערים לעובדה כי אבקת טלק יכולה לגרות את דרכי הנשימה וחשיפה ממושכת לאבקת טלק עלולה לגרום למחלות ריאה קשות כגון פנוימוקוניוזיס - ((pneumoconiosis בשל החשיפה לאבקת הטלק עצמה או למחלות ריאה אחרות כגון טלקוסיליקוזיס (talcosilicosis) או טלקואסבסטוזיס (talcoasbestosis הנגרמות מחשיפה לסיליקה או לאסבסט המצויים לעתים קרובות באבקת הטלק.

* מיץ זנגביל טרי (Jiang Zhi) - משמש לחימום, לטיפול בבעיות עיכול ולסילוק ליחה.

* מיץ המופק מבצל ירוק (Cong Bai Zhi) - להנעה ולסילוק רוח, למשל בהצטננות.

* מי מנטה (Bo He Zhi) - משמשים לקירור.

* מים - משמשים לקירור מתון.

* חלבון ביצה - לסיכוך ולהקלה על כאב.

שגרת הטיפול

משך טיפול טווינה לילדים הינו כ-20 דקות. כדי להשיג השפעה מרבית הטיפול נערך כל יום או יומיים, כאשר סדרה אחת מונה שלוש פגישות. תקופת הטיפול כוללת כ-3-1 סדרות. משך הטיפול קצר ולכן ניתן לשלבו עם כלי טיפול נוספים כמו דיקור, הנחיות תזונה, צמחי מרפא או שמנים ארומטיים.

הקושי העיקרי סביב יישום טווינה לילדים בארץ טמון בצורך במפגשים תכופים יחסית כדי להשיג השפעה טיפולית. ניתן לפתור בעיה זו על ידי תמחור מוזל של המפגש, אשר יכול להימשך רק חצי שעה במקום השעה הסטנדרטית המקובלת בטיפול במבוגרים. דרך נוספת ליהנות מהשפעת הטיפול היא ללמד את הורי הילד טכניקות טווינה בסיסיות וליצור שיגרה של טיפול שבועי אצל המטפל, בשילוב עם טיפולים ביתיים המתבצעים על ידי ההורים מדי יום.

סיכום

טווינה לילדים הינה כלי טיפולי בטוח, לא פולשני, יעיל במיוחד לטיפול במחלות הילדות הנפוצות הסובבות סביב מערכת העיכול ומערכת הנשימה. כלי זה יכול להוות טיפול מרכזי בילד או להיות משולב בשיגרת עבודה הכוללת טיפול תרופתי, טיפול צמחי או דיקור. בניגוד לטכניקות עיסוי אחרות המיושמות בקרב ילדים, הטווינה נהנית מייחודיות הנובעת מקיומן של טכניקות המיועדות באופן ספציפי לילדים ובהתאמת אסטרטגיית הטיפול לסוג המחלה ולאופיה על פי מודל האבחנה המבדלת וכלי האבחון של הרפואה הסינית.

הגדרות :

טווינה – Tui-דחיפה, Na-משיכה, אחיזה. שם מודרני יחסית המתייחס לטכניקת העיסוי הרפואי והטיפול האורתופדי הסיני. לטווינה פנים רבים ותחומי עיסוק נרחבים, ביניהם: שיקום אורתופדי, פדיאטריה, נפש ורפואה פנימית.

מרידיאנים – (בסינית:Mai ) - מושג הקשור בתפקוד הגוף ומתייחס לרשת של תעלות המקשרות בין חלקי הגוף השונים, האברים, ובין האברים לאברי החוש ולעולם החיצון.

סוג'וק – טכניקת טיפול ואבחון קוריאנית עממית, מבוססת על השתקפות אברי הגוף השונים בכפות הידיים והרגליים.

אייל שפרינגר

מטפל ומורה. עוסק ברפואה סינית עתיקה, תזונה סינית-מקרוביוטית, הרבליזם סיני ומערבי ומטפל טווינה בכיר. הוכשר כמטפל בטווינה לילדים במסגרת השתלמות בטווינה לילדים ב-Shandong Univesity of TCM, סין, שנת 2000.

eyalshpringer@gmail.com

מקורות:

  1. Chinese Massage, Publishing House of Shanghai College of TCM(1993). P 430-581.

  2. Tuinaology,People’s Medical Publishing House(2000).p203-227.


48 צפיות0 תגובות
bottom of page