top of page

מאמר כוורת חלק ב'

חלק שני : הן מעוקצך והן משעוותך

בחלקו הראשון של המאמר עמדתי על הדבורה, הדבש , מזון המלכות והפולן בחלק השני והאחרון של המאמר נתוודע אל עוקץ הדבורה , הפרופוליס והדונג.




עוקץ הדבורה

משמש בשני אופנים:

  1. אפיתרפיה – טיפול בארס דבורים. בעיקר הטיפול למחלות פרקים ודסינתיזציה של הגוף לטובת התגברות על אלרגיות .

ארס הדבורה מאוחסן בשלפוחית הארס. כמות הארס המירבי מגיע לכ- 0.3 מ"ג . היווצרות הארס אורכת כשבועיים ומגיעה לשיאה וסופה בסביבות היום ה15-18 לחיי הדבורה. לא נוצר עוד ארס במהלך חייה- כאשר זה מסתיים, תם הארס בשלפוחיתה. ייצור הארס מתאפשר רק בנוכחות פולן.

זהו נוזל שקוף, בעל טעם מריר, ארומה ייחודית ותגובה חומצית.

מתייבש במהרה בטמפרטורת החדר.

עקיצת דבורה אחת עבור הסובלים מרגישות עלולה להסתיים בשוק אנפילקטי ובמוות בתוך חצי שעה.

בתנאים שאינם רגישות ייתר רק כמות של כ- 500 עקיצות בטווח זמן קצר עלולה לגרום להרעלה חמורה ולמוות.

אבי הרפואה- היפוקרטס, השתמש בארס דבורים וצוטט :"Arcanum- a very mysterious remedy " זאת ועוד, היפוקרטס התייחס לארס הדבורה בשמונה מספריו.

רוש הדבורה מכיל חומרים בעלי פעילות פרמקולוגית וביוכימית מגוונת , הנה רשימה חלקית :

היסטמין , דופמין, מליטין , אפאמין (mast cell destroyer) , פפטיד, מינימין ואנזימים כ- פוספוליפאז A והיאלורונידאז.

בעבר חשבו כי ארס הדבורה מכיל "חומצת נמלים" בהמשך התברר כי מדובר בתערובת של חומרי "הדברה" (מעניין הקשר בין חומרי הדברה לשם מפיקת הדבש, בעברית) ; פוספוליפאז , מליטין, אפמין ועוד..

הארס הנאסף עוצמתי ברמה דומה לזה הנמצא בקרב הדבורה החיה.

צ'ארלס רובסון מגדל דבורים מסורתי , דור רביעי למגדלי דבורים פיתח שיטה לקבלת ארס הדבורים מבלי לגרום למותם : בתוך מתחם מוגדר ובאמצעות חוטי חשמל בעלי שוק חשמלי נמוך המגרה את הדבורה לעקיצה בכל 10 שניות לערך , עוקצת הדבורה פד מטפלון(כרית קטנה) ומשחררת ארס אל תוכה. מכאן הדרך לאיסוף החומר פשוטה

הטיפול הרפואי בארס דבורים נמצא יעיל לסובלים מארטריטיס , ראומטואיד ארטריטיס וכן להקטנת רגישות הגוף לאלרגנים שונים. (מגדלי דבורים כמעט ואינם סובלים ממחלות אלה).

עקיצת דבורה מניעה תהליכים אנטי-סקלרוטיים ע"י הנעה והעלאה של חום הגוף (הדם).

במקום להשתמש בתרופות מדכאות , ארס דבורים מעודד את בלוטת יותרת המח ואת יותרת הכליה לייצר חומרי חיסון טבעיים וגורמת לגוף להפיק קורטיזון טבעי.

טיפול זה יעיל לכאבי גוף שונים ומגוונים וגם לשיתוקים ברגליים, לשברים פתוחים והפחתת הסתיידות במפרקים .

בנוסף מאזן מחזור נשי אצל האישה ומעלה ספירת זרע בקרב גברים.

נמצא יעיל בטיפול בשלבקת חוגרת , כנראה בשל תכונתו האנטי-ויראלית וגם בעיכוב התפתחות תאים ממאירים.

הפחתה בלחץ הדם בשל הרחבה של כלי הדם ההיקפיים עכב נוכחות היסטמין בארס הדבורה .

הטיפול עצמו מועצם כאשר משתמשים בידע מאקפונטורה . המחקר המשמעותי המתועד הראשון פורסם ב1987 בבולגריה : 66 מטופלים מתוך 100 שצלחו את ששת הטיפולים הראשונים דיווחו על הקלה משמעותית בכאב עובדה שאיפשרה להם חזרה לשיגרה.

23 חוו הקלה בכאב באיזורים מסויימים אך לא בכל הגוף כאשר אצל מחצית מאלה הכאב הנוירולוגי נמוג לגמרי. בקרב 11 משתתפים לא חל שינוי כלל.

לעוקץ הדבורה כמו לדבש איכות מחממת ומניעה.

בחיפוש ב- pubmed נמצאים מעל 5000! מאמרים על bee venum הכוללים את שהזכרתי קודם ועוד .


אפיתרפיה על L.I4


  1. הומיאופתיה – להלן קווים מרכזיים בתמונת הרמדי :

שייכת למיאזמה הסיקוטית, לממלכת החי , זוהי רמדי חמה.

רוב הסימפטומים דומים לאלה המתקבלים לאחר עקיצת דבורה : כאב (חודר), נפיחות, בצקת ואודם.

מן החשובות לטיפול בדלקות שונות בעיקר כאלה המלוות בנפיחות אודם וכאב שמוקל בקור (ברטייה קרה) . באופן כללי תהא הטבה בקור והחמרה בחום על צורותיו, החמרה ממגע ולחץ.

חשובה לטיפול בריריות בד"כ עם מוטיב דלקתי.

כמו בעקיצת דבורה העור יהיה שורף, אדום, בצקתי או נפוח עם תחושת עקצוץ – יכול להתאים לעקיצות, אלרגיות, דלקות – יעילה מאד כעזרה ראשונה לכל אלה.

מתאימה למצבי חום ללא צמא.

מתאימה לטיפול בחרלת/סרפדת – urticaria – הדומה באופייה לאופיים כמו כן לדלקות בדרכי שתן.

יעילה לחולים בשיגרון וצפקת.

כטיפוס נמצא אדם פעלתן (אופי "ג'ינג'י") מלא חיות (ויטאלי) כמעט חסרי מנוחה ולכן עסוקים מאד .

עלולים להיות תוקפניים (לעקוץ) במקרה של חווית בגידה או כעס כלפיהם או כלפי המשפחה הקרובה .

מחפשים סביבה תומכת ובטחון אך אינם פועלים ממניעים אגואיסטים.

ממוקדי מטרה מחד אך עלולים לסבול מהפרעות קשב וריכוז.

בעל צורך מיני גבוהה בעיקר כשמדוכאים

קפדניים ויסודיים – דרכם כה ברורה עבור עצמם כך שזה מה שדורשים מהאחר.

קנאים אם כי בבסיס הקנאה נמצא חשדנות רבה ואי-קבלת האחר

לרוב נמצא אנשים חזקים פיזית , מנטאלית ונפשית .

מפחדים מהרעלה ולהיות לבד (הדבורה חרק חברתי במהותה) וכן פחד מזריקות/מחטים/עקיצות

משלימה אותה –NAT-M

עוינת אותה – RHUS-T

* הרמדי עשויה מעוקץ הדבורה וגוף הדבורה


פרופוליס

מהווה את מערכת ההגנה של הדבורה , מיוצר ע"י הדבורה על מנת לצפות את הכוורת ברובד מגן וזאת תוך שימוש בשרף, דונג וברוק העמלה. מעבר לזה משמש הפרופוליס לאטימת חללים בכוורת, להצרת פתחים בעת צורך (כשיש צורך בחימום בכוורת למשל), לכידת מזיקים , תיקון חלות חיטוי והגנה אנטיבקטריאלית.

איכויותיו : אנטיבקטריאלי, אנטיפונגי , אנטיויראלי ,אנטיאוקסידנט, מעודד מערכת חיסון, תומך במערכת הנשימה ואף מעכב תאי מלנומה וקרצינומה .

הודות לאיכותו האנטיביוטית מכונה האנטיביוטיקה של הטבע.


בעת העתיקה שימש ביחד עם הדבש לחניטה (מעכב-מונע ריקבון) וגם לאיטום והדבקה בדומה לתפקידו בכוורת .

הרכבו : כ55% שרף, דונג וחומצות שומן כ30%, שמנים ארומטיים 10%, פולן 5% וכל השאר :

חומצות אמינו, פלבנואידים מינרלים שונים(עופרת, ברזל , אבץ), קינונים, סטרואידים , לקטונים, קטונים, ויטמינים (בעיקר מקבוצת B ) ונוטריאנטים נוספים.

השימוש הנפוץ ביותר של הפרופוליס הוא בתעשיית הקוסמטיקה בעיקר כמחדש ומשקם תאי עור לרבות פרוצדורות שאחרי ניתוחים או כוויות, כמו כן נמצא אחר כבוד בתכשירים קוסמטיים רבים :סבונים, משחות שיניים , מי פה, משחות וקרמים להגנה על העור (לרבות תכשירים המעכבים שיזוף)

ברפואה נמצא את הפרופוליס במגוון רחב של מחלות וסימפטומים:

טיפול בהרפס סימפלקס – ירידה דרמטית ברמות הזיהום והדלקת , הודגם על בני אדם ובעלי חיים.

ירידה בשמיעה עם ובלי כאבי אוזניים עם ובלי סימני דלקת– שימוש בפרופוליס ושמן זית שהושרו ב30% אלכוהול על 335 חולים המחולקים לקבוצות לפי רמות הכאב, דלקת ומדד השמע הניבו תוצאות ברורות : אצל 314 מהחולים היה שיפור משמעותי בשמיעה ורק אצל 21 השיפור לא ניכר.

זאת ועוד , מדדי הדלקת ועוצמת הכאב ירדה אצל כל המתלוננים. מכאן הומלץ להשתמש בפורמולה זו לדלקות חריפות של האוזן התיכונה תוך ביקורת של הרופא המטפל.

דלקת כרונית של הלוע – הכוללת תחושת עצם תקועה בגרון, יובש רב וריח רע הנובע מיריקת הליחה (לעיתים מלווה בדם) : מחקר בבני 33-67 שסבלו ביום שנה ל12 שנים , קיבלו מיצוי פרופוליס .

74.6% נרפאו אצל 14.7% נמצא שיפור משמעותי אך לא החלמה מלאה, 6.9% חוו שיפור מסויים ועבור 3.8% מיצוי הפרופוליס לא הועיל כלל.

קוליטיס כרונית ואקוטית – מחקר בבולגריה על 45 חולים בגילאים 20-65 שקיבלו מיצוי פרופוליס ב30% אלכוהול בתוך חלב חם, 3 פעמים ביום לפני האוכל העלה כי 26 חולים הגיבו מצויין, 12 הגיבו טוב, חמישה הגיבו באופן שהניח את דעתם ורק שניים דיווחו כי לא היה שיפור כלל.


דלקת של העטין אצל פרות עם נוכחות של סטפילוקוקוס וסטרפטוקוקוס מטופלת בהצלחה באמצעות פרופוליס.

מחלות בדרכי נשימה לרבות שחפת – מחקר מרוסיה בהשתתפות 135 אנשים בני 6 עד 50 הראה תהליכי החלמה מואצים ורגרסיה של המחלה באופן חד-משמעי, עם זאת ב-12 חולים שסבלו משחפת על רקע כלייתי לא נצפו תמורות כלל.

סיכום מחקר זה קבע : כאשר לא ניתן לתת תרופות לשחפת בגלל עמידות הפתוגן לתרופות, טיפול בפרופוליס לבדו משפר משמעותית את התמונה הכללית אצל החולה.

דרמטולוגיה – טיפול בזאבת אדמנתית באמצעות מריחת קרם על בסיס 20% פרופוליס גרמה לאיזור להפוך חלק, נקי וללא פריחה

גניקולוגיה – דלקות של הנרתיק ודלקות של הרחם – מחקר מפולין שכלל 46 נשים העלה כי מעל 80% נרפאו תוך שבעה עד עשרה ימים , כאשר אצל מעל 19% מהן היה שיפור ניכר גם ברמת השחיקה של הרירית. מכאן שסיכום המחקר היה ; פרופוליס יעיל בטיפול בדלקות של הרחם והנרתיק הנגרמות ע"י טריכומונאס וגינאליס, פטריות וזיהומים בקטריאליים שונים

כיבים – פנימיים וחיצוניים : פנימיים בבליעה של מיצוי פרופוליס ב20% אלכוהול וחיצוניים במריחת משחה נמצאו מעודדי החלמה, התחדשות מהירה של הרקמה ועידוד שגשוג פיברובלאסטים .

בלוטת התימוס – Dr. John Diamond מצהיר כי מכל תוספי התזונה הטבעיים שהוא בדק נמצא כי הפרופוליס מעלה "אנרגיית חיים" והוא המחזק מכולם.

לדבריו האיכויות הרבות (שצויינו במאמר זה) משפיעות על בלוטת התימוס ומכאן על מערכת החיסון.

איזון סביבת מעיים-קיבה חיידקיות – תוצאות מחקר שנעשה בבר"המ לשעבר בפרופוליס חי, מוכיחות כי לפרופוליס אפקט אנטי-מיקרוביאלי , אפקט אנטי-בקטריאלי כנגד סטפילוקוקוס וקוליבצילוס נצפה כעבור 2-4 שעות וכמגד אנטרוקוקוס לאחר 1-3 שעות.

אופן השימוש:

מיצוי בריכוזים משתנים.

משחות בהן פרופוליס מהווה את הרכיב העיקרי ואליו מוסיפים וזלין, לנולין, שומן מן החי או שומן צמחי (רוב המחקרים נעשו עם שמן זית ומיעוט עם שמן תירס)

קרמים בעיקר עם וזלין וחומרים שאינם גורמים לגירוי של העור

תחליבים- מיצוי פרופוליס , המסתו באלכוהול והוספת חלב או מים.

אגד או פד גאזה סטרילי המשוחים בפרופוליס לטיפולים חיצוניים.

גומי-לעיסה (מסטיק) הניתנים לבעיות בחלל הפה ובמערכת העיכול


לסיכום אביא מדבריו של Prof. Bent Havsteen : "הביופלבנואידים שבפרופוליס מעודדים את הגוף לייצר אינטרפרון. פעולת הביופלבנואידים היא תצורת חיסון פנימית של הגוף המגנה על הגוף מפני מחלות רבות ".




דונג דבורים

שעוות הדבורה – נוצר בבלוטות בבטן הדבורה, אלא שזה נועד לבניית חלת/יערת הדבש- בית הדבורה.

כאשר יש די מזון והחום בכוורת הולם את צרכיהן מופרש מן הדבורה בצורת קשקשים לבנים קטנטנים הדונג , מעבר לבניית החלה משמש הדונג גם לאיטום תאים שהתמלאו בדבש.

דונג הדבורים הינו חומצות שומן ארוכות שרשרת ובעיקר cerotic acid ו palmitic acid.

לדונג ריח אופייני וצבע צהוב-כתום-אדמדם ולא לבן כפי שתיארנו קודם (בעת הפרשתו) זאת בשל שארי הגלמים ואבקות הפרחים .

זהו חומר מוצק הנמס ב63-64 מעלות – בהשוואה לכל שעווה מינרלית זוהי טמפרטורה גבוהה. הדונג מאד יציב מבחינה כימית אך דליק , מתחיל בעור בטמפרטורת הצתה של מעל 200 מעלות.

דונג הדבורים אינו סופג מים ואינו נמס במים.

הדונג אינו רעיל לאדם , אינו מתעכל ולא מושפע ממערכת העיכול.

משמש להכנת נרות - טרם זמנו של אדיסון היה לעניין משמעות עמוקה שכן שימוש עיקרי היה לצרכי קדושה. בשל תכונותיו בחום עדיפים הנרות המופקים מדונג מאלה המופקים משעוות מינרליות אלא שמחירן של האחרונות זול משמעותית.

עם זאת יש חשיבות להתייחס לטוהרו של הדונג- ככל שרמת הניקיון בו יורדת כך עולים הזיהומים המוצקים לעבר הפתילה, מצטברים שם וחוסמים את המשך מעבר הדונג , לפיכך נר הבוער היטב ואסתטי מחייב דונג חף ממזהמים.

דונג דבורים ברמת ניקיון גבוהה משמש בקוסמטיקה וברפואת עור לייצור משחות, קרמים ושפתונים.

רופא א.א.ג, Dr. Jarvis מורמונט מצא כי שימוש בפקקים העשויים מדונג וכן לעיסה (בת רבע שעה) של דונג מקלים על סינוסים "סתומים" ועל בעיות בנשימה כתוצאה מכך.

מחקר שנערך בצבא ארה"ב בטקסס, בקרב סובלים מבעיות נשימה שקיבלו דונג ללעיסה העלה ארוכה לרבים מן החיילים אך ניסיון להפיק מוצר מסחרי מתוך כך , גדע את המשך המחקר והטיפול .

"קדחת השחת" – אימונולוגים מבירמיניגהם בחנו את המנגנון המולקולרי של אסטמה עם רקע אלרגי וקדחת השחת, הם ניסו למצוא טיפול שימנע התפתחות האלרגיה ומצאו דבוראי שהפיק עבורם דונג נקי ללעיסה. בהמשך ,1985, פורסם ב "new scientist" מסקנות מחקר דומה וגם שם עלה כי לעיסת פקקי הדונג נמצאו יעילים להפחתת רגישות לפולן ולמניעת אלרגיות עונתיות במיוחד על רקע של פריחה באביב. כמו כן כאלה שסבלו מאלרגיה לפריחה ומהפרעות נשימה שלעסו הדונג דיווחו על הקלה רבה בסימפטומים (שדיווחו קודם) ושיפור במדדי החיסון בדם.

Dr. Harry Riches מסביר זאת כך - אלרגיות מופיעות כאשר נוגדני IgE נוצרים כנגד אלרגן. IgE נצמד לתאי "מאסט" , כל מולקולה של הנוגדן נקשרת באופן כזה שהחלק של המולקולה אליה נקשר הפולן בולט החוצה. מולקולות אלרגניות של פולן נצמדות אל החלק הזה ואז נשלח אות אל מולקולת ה IgE ; טריגרים אלה תאי המאסט להפרשת היסטמין ומתווכים נוספים אשר גורמים דלקת.

בתעשיית הקוסמטיקה נמצא לדונג שימושים מגוונת בעיקר כמסכות מכווצות לפנים וקרמים לטיפול בקמטים. השימוש בתוספת לחומרים המתאימים לעור האדם אך לרוב נמצא שימוש באבץ (סולפט ואוקסיד) ,שמן אפרסק, שושן צחור, בצל...ודבש.

כמו כן משמש בקרמים לידיים בתוספת לציטין נוזלי, גליצרין, שמן שקדים מתוקים ...פולן ודבש וכן בקרמים ומשחות למניעת תפרחת חיתולים בפעוטות (קרם ההחתלה המפורסם של WELEDA מבוסס על שעוות דבורים ובתוספת קלנדולה) .

נרות HOPI – נרות העשויים מדונג דבורים לטיפול במגוון מחלות של מערכת הנשימה העליונה , לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול וניקוי האוזניים.


לסיכום ,

מטרת המאמר לפתוח צוהר לעולם הכוורת ובכך להגביר את המודעות לעולם הכוורת המופלא על תפקידיו הדרמטיים בעולמינו דרך התייחסות להיסטוריה ועד למצבו היום, כל זאת בדגש על עבודות חקר מסורתיות ומודרניות.

עם זאת, לא הרחבתי במבנה המושלם של הדבורה , לא בתפקידים השונים בכוורת , גם לא במחזור החיים ובמערכת המין ואף לא בטכסים השונים של הדבורים וגם לא בהיסטוריית השימוש .

עם זאת ברור כשמש המחממת את הדבורה במעופה כי הכוורת כמכלול מהווה תפקיד חשוב במניעת מחלות ובטיפול במחלות הודות לנוכחות של חומצות אמינו, חלבונים, פחמימות, ריחות, אנזימים וtrace-elements וגם הודות להקפדה על פרטים לעמלה הרב , ליכולת הקשב למרות ובגלל הבאזזזז שמסביב ולמנות האהבה העצומות המועברות דרכה.


86 צפיות0 תגובות
bottom of page