top of page

מניעה וטיפול בדמנציה בעזרת טיפול נטורופתי

מהי דמנציה?

דמנציה מתארת מצב בו נפגעת היכולת המנטאלית של האדם. היכולת המנטאלית כוללת את היכולת לחשוב, לזכור, להביע רגשות ולתפקד בצורה תקינה בחיי היומיום. 


מצב מאובחן של התחלת דמנציה לעתים יקרא (Mild cognitive impairment (MCI ומשמעו ירידה קלה בתפקודי חשיבה שאינה תואמת את הגיל, אך עדיין לא חמורה עד שתקרא דמנציה. במצב זה לרוב, אנשים שמים לב שיש להם "נפילות" בזכרון, ויתכן שקרוביהם יבחינו בירידה כלשהי בתפקוד אך הם עדיין מנהלים אורח חיים עצמאי. יתכן שהאדם יחווה קושי בביצוע משימות בעבודה או בתפקוד הרגיל בבית, או ירגיש מבוכה כשהוא מתבלבל או שוכח מול אחרים.


בדרך כלל דמנציה שאינה מטופלת מאופיינת בהתקדמות הדרגתית. כאשר מצב הדמנציה מתקדם, יכולת התפקוד המנטלית של האדם נפגעת באופן חמור, עד כדי אובדן זיכרון, אובדן יכולת ההבעה, וקשיים לא פשוטים ביכולת לתפקד בחיי היומיום.


דמנציה יכולה להיות תוצאה של מגוון מחלות, וביניהם: מחלת אלצהיימר, מחלת פיק וסוגים נוספים של נזקים למוח. 

דמנציה נפוצה בגיל הזהב ובזקנה אבל איננה גזרת גורל: לא כל מי שמגיע לגיל מבוגר סובל בהכרח מדמנציה. הדבר תלוי בשילוב בן אורח החיים חוויות החיים לגנים שירשנו.


מהי מחלת האלצהיימר?

אלצהיימר הוא סוג של מחלת דמנציה המתרחשת במערכת העצבים המרכזית וגורמת להידרדרות הדרגתית בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון. המחלה קשורה למוות של תאים במוח, והיא פוגעת ביכולת האדם לבצע פעולות יומיומיות בצורה תקינה.

התסמין המרכזי ביותר באלצהיימר הוא אובדן הזיכרון, כולל אובדן זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך. בנוסף, האדם הסובל מאלצהיימר עשוי לחוות שינויים בהתנהגותו, ביכולתו להבין ולדאוג לעצמו, וביכולתו לבצע משימות יומיומיות.

אלצהיימר היא הסיבה השכיחה ביותר לדמנציה ניוונית בקרב מבוגרים. המחלה מתרחשת בדרך כלל בגיל הזהב, אך יכולה להתפתח גם בגילאים צעירים יותר. 



גיל הזהב יכול להיות קשה או נפלא
דמנציה - לא נעים בכלל

באילו מצבים ניתן לחשוד בדמנציה?

סימנים לדמנציה יכולים להיות שונים מאד בן אדם לאדם, אך ישנם סימנים נפוצים שניתן לשים לב אליהם ושיכולים להוות תמרור אזהרה:


ניתן לחשוד בדמנציה במקרה שבו אתם חווים מעל ל-3 מתוך הקשיים הבאים

  • בעיות זיכרון – אתם נוטים לשכוח דברים שקרו לאחרונה, אבל זוכרים היטב דברים מפעם או שאתם חווים קושי בזכרון שמקשה על התפקוד שלכם בחיי היומיום

  • קשיי שפה – אתם חווים מצבים של מילים "נתקעות על קצה על הלשון" לעיתים קרובות, אתם מרגישים שאוצר המילים שלכם פחות עשיר מבעבר, ואולי אתם אפילו נמנעים מלשוחח בעקבות כך.

  • שינויים התנהגותיים – אתם נוטים להימנע ממפגשים חברתיים שבעבר השתתפתם בהם, יש לכם שינויים במצבי הרוח או אפילו באישיות, אתם מרגישים שיש לכם קושי לדחות סיפוקים או שאתם עצבניים ללא סיבהֿ

  • קושי בפתרון בעיות – אתם חווים בלבול או נתקעים כאשר אתם נדרשים לביצוע פעולות הדורשות מספר שלבים (למשל, הפעלה של מכונת כביסה), אתם מתקשים קושי לתכנן פעולות עתידיות.

  • קושי בהתמצאות – אתם חווים חוסר בתחושת זמן או  קושי להבין היכן אתם נמצאים (למשל בנהיגה) או שלעתים יש לכם התקפי בלבול.

יש לזכור כי תסמינים אלו יכולים להתפתח בצורה איטית ולאורך זמן. 


למעשה, המחקר העדכני ביותר הקיים כיום על מחלת האלצהיימר גורס כי המחלה מתחילה כ-20 שנה לפני שהאדם חווה תסמינים! מידע זה נותן לנו תקווה כי בעזרת שמירה על חיים בריאים ככל האפשר ניתן לדחות ויתכן שאף לבטל את התפרצות המחלה.


אפיגנטיקה- אנחנו יכולים לחווט מחדש את הביולוגיה שלנו 


אפיגנטיקה היא סך החוויות שלנו, הסביבה שלנו, ואורח החיים שלנו שנמצאו כמשפיעים על הפעלה וכיבוי של גנים. בכללי, ככל שהחיים שלנו נטולי טראומות, וסטרס וככל שאורח החיים שלנו בריא יותר, כך מופעלים גנים ״חיוביים״ יותר וההפך. ניתן לדמות זאת למתג הפעלה של אור, כאשר החיים שלנו נכונים יותר יופעל האור וכאשר פחות- יהיה חושך, תרתי משמע. נכון, לא בהכל אנחנו שולטים אבל יש חלק גדול מאוד שבו כן ניתן לעשות שינוי.

עבודות המחקר בשנים האחרונות נותנות משקל רב לאפיגנטיקה לעתים יותר אפילו מהמשקל הגנטי התורשתי! 


הגיל השלישי יכול להיות נפלא
ניתן להזדקן בבריאות שלמה

כיצד ניתן למנוע דמנציה בעזרת הטיפול והליווי הנטורופתי?

מניעה או הפחתת הסיכון לחלות  באלצהיימר ובמחלות נוירולוגיות- ניווניות נוספות כגון פרקינסון אינה מסובכת כלל. למעשה, שמירה על אורח חיים בריא עם מספר דגשים ייחודיים עשויים לעשות שינוי מהותי בחיי האדם המועד לחלות.


שבעת הגדולים במניעת מחלת האלצהיימר


  1. תזונה

  2. תזונה מגוונת- תזונה מאוזנת ומגוונת הכוללת את כל אבות המזון היא הדלק של גוף ומוח בריאים.  חומרים מזינים כמו אומגה-3 (נמצא בשומן דגים כגון סלמון), נוגדי חמצון (כמו תפוחים, ירקות ירוקים כהים) וויטמינים (C, E) וכן הזנה של חיידקי המעי בסיבים תזונתיים (נמצאים בירקות, פירות , קיטניות, דגנים מלאים, שיבולת שועל ועוד) הינה חשובה ביותר לתפקוד המוח. כיום ידוע על קשר חזק בן המוח למעי וקשר הדוק למצב חיידקי המעי שלנו.

  3. צריכת פלבנואידים- במחקר תצפיתי שכלל 961 אנשים ופורסם  ב- 2022 נמצא קשר בן צריכת מזונות עשירים בפלבנואידים לירידה קוגניטיבית איטית יותר. המזונות המשפיעים ביותר היו: בצל, ברוקולי, אוכמניות, כרובית, קייל  ועלים ירוקים, כרישה, תרד, פירות יער, עשבי תיבול כמו שמיר, עירית וטרגון, אספרגוס, ענבים, אגוזים ותה.

  4. תזונה נקייה- חומרי הדברה נקשרים להזדקנות מואצת וירידה קוגניטיבית. צריכת מזונות אורגנים ככל האפשר ותהליכי ניקוי בהנחיית נטורופת מוסמך עשויים לעזור בנושא זה.

  5. הגבלה קלורית ושעות האכילה- מחקרים מהשנים האחרונות נותנים משקל לצומות כגון צום לסירוגין (ידוע גם בשם 16:8 או 18:6) ואף לצומות ארוכים יותר (לפני כל צום יש להיוועץ במטפל מוסמך). התהליכים המתרחשים בצום כוללים שריפת תאים קלוקלים והתחדשות תאי עצב. ככל אכילה לילית לא מומלצת לאף אחד אלא אם הוא עובד במשמרת לילה.


  1. שמירה על בריאות מטבולית או ״סוכרת סוג 3״: במספר מחקרים נמצא כי שמירה על רמות סוכר תקינות ועל פרופיל שומני בריא בדם מפחיתה את הסיכון ללקות בדמנציה.  למעשה רופאים רבים קוראים לאלצהיימר ״סוכרת סוג 3״ מכיוון שחוסר בריאות מטבולית קשורה קשר ישיר להיווצרותה. כמו כן, עודף משקל ובעיקר עליה בשומן הבטני נקשרים עם סיכון מוגבר לדמנציה ואלצהיימר.

  2. פעילות גופנית: פעילות גופנית קבועה יכולה לשפר את המערכת הקרדיווסקולרית (לב- כלי דם) ולשפר את זרימת הדם למערכת העצבים. ביצוע ספורט בקביעות נמצא כמפחית את הסיכון למחלות נוירולוגיות. כיום ידועה החשיבות למספר סוגי ספורט: מתיחות- משמרות טווח תנועה ומונעות נוקשות, פעילות אנאירובית כגון ריצה או צעידה חשובה לזרימת הדם ואילו ספורט נושא משקל כגון הרמת משקולות או חדר כושר חשוב לשמירה על מסת השריר ועל המשך תפקוד תקין. מומלץ לשלב סוגי ספורט שונים במהלך השבוע.

  3. פעילות קוגניטיבית: תשבצים זה נפלא אבל לא מספיק. המוח שלנו זקוק לאתגרים חדשים כדי לשמר את עצמו. למעשה הדעה כי המוח מפסיק להתפתח בגיל מסוים הוכחה כשגויה. אפשר לפתח ולהזין את המוח בכל גיל! אתגרים חשיבתיים כמו תרגול באפליקציות ייעודיות, למידת שפות חדשות, למידה ותרגול נגינה (אם אתם כבר מנגנים- לימדו יצירה חדשה), ופעילות דמיון משפרים את תפקוד המוח ויכולים לסייע במניעה.

  4. שינה טובה: עיקרון חשוב למניעת אלצהיימר הוא שמירה על שינה איכותית ומספקת.  נמצא כי שעות מעטות מידי או שעות ארוכות מידי מעלות את הסיכון לאלצהיימר. כמו כן חשוב להגיע לשינה עמוקה מה שעוזר לנו לקום רעננים ויש לכך חשיבות רבה במניעת אלצהיימר ודמנציה.

  5. ניהול סטרס: כולנו עוברים בחיים חוויות שהינן לעיתים לא נעימות או קשות. התמודדות יעילה עם סטרס וקשיים רגשיים יכולה לשפר את מצב הרוח ולהפחית את מכלול הסיכונים למחלות נוירולוגיות. כדאי להיעזר בבן משפחה או בחבר במצבי לחץ ולהימנע מלהסתגר ולנסות להתמודד לבד. תמיכה חברתית קרובה הינה קריטית לבריאותינו בכל מחלה!

  6. קור כטיפול: מקלחת קרה- הזרמת מים קרים על הגוף בסיום המקלחת למשך 1-2 דקות נמצאה כתורמת להתמודדות הגוף והנפש. היא משפרת את זרימת הדם לעור ולמוח, היא מתניעה את מערכת החיסון, היא מסייעת להתמודדות עם טראומה, היא משפרת ריכוז ועירנות, היא משפרת את השינה ומצב הרוח ואף נחשבת כמונעת דיכאון והיא עשוייה גם להפחית כאבים בגוף. נסו ו - (אולי) תהנו!



מניעת דמנציה
גרם מניעה עדיף על קילוגרם טיפול, במיוחד בדמנציה

״גרם מניעה עדיף על קילוגרם טיפול״


נכון לזמן כתיבת שורות אלה, תחילת 2024, אין תרופה שמרפאה אלצהיימר.


כפי שנכתב פה, כאשר מחלת האלצהיימר מתגלה היא כבר כרסמה בחולה במשך 10-20 שנה. אם מצב החולה עדיין קל והתחלתי ניתן לעתים קרובות להחזיר תפקודים שהחלו להיעלם ובמידה והאדם משתף פעולה ניתן במידה רבה להאט את קצב ההידרדרות. 

במצבים מתקדמים עדיין יש חשיבות רבה לשיפור אורח החיים ככל האפשר ולצריכת תוספי תזונה המותאמים אישית אולם בשלבים אלה כבר לא ניתן לדבר על ריפוי מלא והחזרת הגלגל אחורה. מכאן ניתן להסיק את החשיבות העצומה של המניעה עוד בגילאים צעירים -אפילו 40 - ואם נמצא חולה במשפחה הקרובה גם לפני כן!


תוספי תזונה למניעה וטיפול באלצהיימר ודמנציה


חשוב לדעת שאין כמוסת פלא שתמנע אלצהיימר ומחלות ניווניות אולם התאמה של תוספי תזונה ע״י נטורופת מוסמך המתמחה בתחום זה בשילוב עם אורח חיים נכון וניהול סטרס יתנו תרומה משמעותית לטיפול.



 

על הכותבת:


נטע פלג-ג׳ראד, נטורופתית אקדמאית MBA, ND. מתמחה בטיפול בבעיות נוירולוגיות כגון אוטיזם, עיכוב התפתחותי, הפרעות קשב וריכוז והזדקנות קוגניטיבית בריאה. מפתחת התוכנית: ״לנצח את הגיל״. חברת הנהלה באגודת הנטורופתים בישראל



כשאתם בוחרים נטורופתית חברת אגודה אתם יודעים שהנטורופתית עברה את ההכשרות המתאימות ולמדה במוסד לימוד שאושר ע״י הנהלת האגודה.



לפרטי הקשר של נטע ונטורופתיות נוספות חברות אגודה היכנסו לאינדקס

296 צפיות0 תגובות

Σχόλια


bottom of page